Városlista
2024. november 23, szombat - Kelemen

Hírek

2022. Március 18. 13:29, péntek | PR
Forrás: (x)

Hajtástechnika digitalizációja: mit változtattak meg a szoftverek?

Hajtástechnika digitalizációja: mit változtattak meg a szoftverek?

A hajtástechnika évszázadok, sőt évezredek óta velünk van és segíti mindennapjainkat - a hétköznapi és az ipari életben is.

Fejlődése azonban nem lineáris: hirtelen kiugrások jellemeznék, ha változását egy grafikonon szemléltetnénk az idő függvényében. Az egyik ilyen kiugrás épp az aktuális évtizedekben zajlik, a digitalizáció révén. Ebben a cikkben megnézzük, hogy írja át a digitalizáció és a szoftveres támogatás a hajtástechnikát napjainkban.

Mi az a hajtástechnika?

Hajtástechnika alatt olyan szerkezetet, eszközök együttesét értünk, amelyek mozgatásra alkalmasak: általában villanymotor és hajtómű alkotja, amely a betáplált elektromos áramot forgó mozgássá alakítja. Az így kapott mozgási energia és annak továbbítása különböző hajtástechnikai komponensek segítségével történik, pl. fogaskerék, lánckerék, görgős hajtástechnika, stb.

Hogyan fejlődött a hajtástechnika?

Mozgatásra, illetve szállításra emberemlékezet óta óriási igényünk van: a táplálék megszerzése, továbbítása, építőanyagok előállítás feldolgozása mindig is valamilyen hajtástechnikai megoldást igényeltek.

Kezdetben nyilván a puszta emberi és állati erő érvényesült, majd ehhez talált fel az emberiség olyan eszközöket, amelyek a meglévő erőt okosabban hasznosították, ezáltal csökkentették a ráfordítandó energiát. Jó példa erre, hogy már időszámításunk előtt 240 környékén a híres görög fizikus, Arkhimédesz feltalálta a csigasort, illetve már akkor megálmodta a mai fogaskerekek elődjét: egy úgynevezett spirális fogirányvonalú hengeres kialakítású fogaskereket.

Később megjelent a víz energiájának hasznosítása, majd az ipari forradalom idején a gőzgép feltalálása. Az öntvényipar megindulása is komoly ugródeszkát jelentett a hajtásechnika fejlődésében. Ekkor a korábbi fa-alapú alkatrészeket leváltva megjelentek a jóval keményebb és kopásállóbb fém alkatrészek, lehetővé téve a belsőégésű motor, turbinák elterjedését. Végül a villamos energia megjelenésével kialakult a napjaink hajtástechnikájának alapja: a mechanikus áttételi megoldások széles listája, kezdve az ékszíjtól, a láncon át a görgős hajtástechnikákig.

Digitalizáció a hajtástechnikában

Bár a hajtástechnikai eszközök működésének elve alapvetően nem változott, a vezérlésükről ez már nem mondható el. A hajtástechnikai vezérlés nagyot lódult az elmúlt évtizedben: ma már ez digitalizáltan történik, a hajtástechnikában résztvevő eszközök digitális interfészén keresztül.

Ha a digitalizáció hajtástechnikára gyakorolt hatását egy mondatban kellene összefoglalnunk, akkor úgy fogalmazhatnánk, hogy a digitalizáció egyszerűbben programozhatóvá, pontosabbá, hibamentesebbé és energiatakarékosabbá is teszi korunk hajtástechnikáját. Képzelj magad elé egy modern, automatizált gyártósort: ez is digitalizált platformon alapszik manapság, egy korszerű termelő egységben résztvevő hajtástechnikai rendszerek közös IoT rendszerben vannak, távolról irányíthatók, ellenőrizhetők, és az operátornak azonnali visszacsatolást adnak tejesítményükről. Az így nyert big data jellegű adathalmaz pedig lehetőségek tárházát biztosítja, és egyenesen a jövőbe mutat: legyen szó hatékonyságnövelésről, hibák előrejelzéséről és így tovább.

A gyártási folyamatokban egyre nagyobb teret kap a visszamérés: nem csak olcsóbban és egyszerűbben valósítható meg, hanem egyre több részletre kiterjedően történik az adatgyűjtés: legyen az hőmérséklet, nyomás, áramlás, rezgés, stb. A jel feldolgozása, továbbítása, felhőben való közvetítése pedig ma már szinte gyerekjáték.

A Techmonitor-on megjelent cikk interjúalanya is megerősíti ezt a gondolatot: szerinte az IoT-nek köszönhetően a hajtástechnikában a berendezések állapotát egyszerűen, könnyen és olcsón lehet majd monitorozni, így zöld utat kap a meghibásodások előrejelzése és még gyorsabb elhárítása. A több adat több lehetőséget kínál, több hasznos következtetés levonását előlegezi meg – miközben lassan egy egész gyártósort lehet bárhonnan irányítani, mindössze egy okostelefon segítségével.

A vezérlések digitalizációjára érdekes hétköznapi példát hoz fel Thomas Kiessling Drives are everywhere című cikkében, amiben megmutatja, hogyan lehet a reptéri poggyász-szállító futószalag működését fejleszteni digitalizált vezérlési megoldásokkal.

Ha pedig a termékek szintjén is megismernéd a digitalizált hajtástechnikát, érdemes egy pillantást vetned a Lenze fejlesztéseire.

Fotó: lenze.hu

Ezek érdekelhetnek még

2024. November 22. 09:59, péntek | PR

Többen látják az egyetlen járható útnak a lakásbérlést a fiatalok számára

még mindig sokan vannak azonban, akik szerint pénzkidobás ingatlant kivenni

2024. November 21. 10:04, csütörtök | PR

7 százalékos volt a gyerekinfláció

olcsóbb lett a gyümölcsjoghurt, de elszállt a narancslé ára

2024. November 14. 10:32, csütörtök | PR

K&H: félénkebbek a középkorú magyarok, hiába a nagyobb jövedelem

sokan borúsan látják a jövőt

2024. November 13. 09:17, szerda | PR

K&H: vajon a pénzüknél maradnak a fiatalok?

Saját fizetésük alakulását tekintve a dolgozó fiatalok többsége, 75 százaléka fizetésemelésre számít.